Swamplandia!/ Karen Russell




Swamplandia to książka, do której z jednej strony mnie ciągnęło, a z drugiej bardzo nie chciałam żeby mnie rozczarowała. Bałam się zbyt dużej dawki abstrakcji i zdarzeń irracjonalnych, jednak jak się okazało, książka tak naprawdę  przystaje do rzeczywistości bardziej niż mogłoby się wydawać.

Rodzina Bigtree od wielu lat prowadzi park rozrywki Swamplandia!. Jest on oddalony od lądu, turyści przyjeżdżają tam promem i spędzają godziny na oglądaniu walk z aligatorami, skoków do wody pełnej gadów, które otwierają paszcze i czekają na najmniejszy błąd skoczka. Niestety, gdy umiera główna gwiazda Swamplandii, matka Avy, Ossie i Kiwiego, sprawy zaczynają się sypać. Dodatkowo, w okolicy otwiera się nowy park rozrywki, przez co interes rodziny Bigtree spada na łeb, na szyję.


"Bywa, że Początek Końca, kiedy w nim żyjesz, wygląda całkiem jak środek. Jako dziecko nie dostrzegałam żadnej z tych granic. Dopiero kiedy Swamplandia! upadła, czas złożył opowieść ze swoim początkiem, środkiem i końcem. Jeśli nie macie zbyt wiele czas, tę opowieść można wyrazić jednym słowem: upadliśmy"


Ale to dopiero początek. Ojciec wyjeżdża w poszukiwaniu pracy. Kiwi znika, szuka pracy, myśli zimno i racjonalnie żeby pomóc rodzinie. Ava całe dnie spędza na rozmyślaniach, a w ręce Ossie wpada tajemnicza książka, przez którą dziewczyna zostaje w pewien sposób oderwana od rzeczywistości.

Pokazanie problemów rodziny łapie za serce. Czytamy o losach Kiwiego pragnącego studiować, o ojcu, który nie radzi sobie z niczym, zaczynając od samego siebie i o dziewczynkach- Avie tęskniącej za matką i Ossie pragnącej się zakochać. Pod przykrywką absurdu związanego z aligatorami, kryje się cierpienie i samotność. Czy rodzina znów się spotka? Czy pokona piętrzące się problemy?
Autorka ma tendencje do wstawiania pewnych wątków, które nie mają żadnego znaczenia dla głównej fabuły i losów rodziny Bigtree. Dla jednych mogą to być zbędne opisy, dla innych dopełnienie i wzbogacenie całej książki. Przyznam, że akcja w "Swamplandii!" nie była dla mnie równomierna- zwalniała lekko nudząc, po czym przyspieszała i nie dało się od niej oderwać.
Jeśli lubicie nietypowe obyczajówki, w których głównym wątkiem nie jest romans, to sięgnijcie po "Swamplandię!", czyli magiczną sagę rodzinną.


  "Swamplandię!" dostaniecie w Księgarni Tak Czytam za 7,90 zł.





Komentarze

  1. Mimo że zwykle nie sięgam po obyczajówki, to opis Swamplandii ma coś w sobie. Szkoda jednak, że akcja jest nierównomiernie rozłożona... Cóż, myślę, że za taką cenę, jaką oferuje Tak Czytam na pewno bym się na tą książkę skusiła :)

    Pozdrawiam cieplutko!
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń
  2. Może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z każdej strony rzucają się na mnie proste powieści obyczajowe, które skupiają się na wątku romantycznym :) Czasem lubię zagłębić się w takiej lekturze, ale potem często mam kłopot, aby znaleźć lżejszą książkę, która opowie mi historię inna niż miłości dwojga, czy trojga ludzi (ahh, te trójkąty miłosne). Dlatego ogromnie się cieszę, że napisałaś o Swamplandii, a jej niska cena, tylko zachęca mnie do zakupu <3
    Pozdrawiam cieplutko!
    https://pyra-w-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka nie dla mnie :/ Ja nie wiem jak to zrobiłem, ale nie obserwowałem Twojego bloga :')

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

www.come-book.blogspot.com

Popularne posty